Het Gouden Kompas is gekozen omdat het de natuurlijke perfectie van de natuur vertegenwoordigt. De prijs zelf en het logo van de prijs zijn gebaseerd op een kompas dat Adalbert Groeninger in 1893 ontwierp om de Gulden Snede in de natuur te vinden - waarbij het kleinste stukje op een lijn zich verhoudt tot het grootste stukje, zoals het grootste stukje zich verhoudt tot de hele lijn, zoals we dat kennen uit de meetkundelessen.
Sinds het begin der tijden hebben Italianen silhouetten ontworpen die de rest van de wereld hebben geïmponeerd en geschokt - van het Pantheon in de Romeinse tijd tot de grote schilders uit de Renaissance, en van de Venetiaanse glasblazers tot Bruno Sacco, die de auto-industrie veranderde toen hij in 1974 aan het einde van de hoge tafel zat op de ontwerpafdeling van Mercedes. Het was dus een no-brainer voor de winkelvereniging La Rinascente en de architecten dat de Italiaanse designslag de schroef in het water zou houden - en dat de Italiaanse designslag zichzelf zou blijven inspireren met zijn fantasierijke aanpak.
La Rinascente organiseerde de prijzen tien jaar lang tot 1964, toen de Associazione per il Disegno Industriale (ADI), een vereniging van industrieel ontwerpers, de show overnam. Achter ADI stonden onder andere de gebroeders Castiglioni, die we bij Lampmasteren vooral kennen van
Achille Castiglioni's geweldige samenwerking met
Flos. Sinds het begin is de Compasso d'Oro toegekend aan ongeveer 300 ontwerpen - en daarom is het geen onderscheiding die aan bomen hangt.
Beelden: ADI Design Museum in Milaan met het gouden kompas op het raam rechts. Afbeelding door Delo 99, Creative Commons 4.0. Licentie