LOUIS POULSEN, LIMITED EDITION
PH 3/2 Tafellampen-Limited Edition 2018
Het traditionele verlichtingsbedrijf Louis Poulsen introduceerde in 2018 de Limited Edition van PH 3/2 tafellamp. De tafellamp is ontworpen door de erkende en invloedrijke architect Poul Henningsen. In zijn hele leven heeft hij gewerkt aan het vorm geven van verlichting voor het creëeren van “het goede licht”. Zijn design is over de hele wereld populair geworden – nu ook verkrijgbaar in een exclusief materiaal combinatie; drie schermen zijn ontworpen van mondgeblazen amber gekleurd Italiaans glas en het frame is van geborsteld messing.
De schakelaar is ingebouwd en bevestigd aan de onderkant van het messing frame – naast de initialen van Poul Henningsen, deze zijn terug te vinden op de PH-tafellampen uit de jaren twintig. De originele details samen met een goed doordachte vorm en het exclusieve materiaal maken de tafellampen van Limited Edition een tijdloos design van een warme elegantie.
PH 3½-3 Hanglamp - Louis Poulsen, Limited edition 2017
De exclusieve PH 3½-3 limited edition hanglamp van amber gekleurd glas en messing frame is gelanceerd door Louis Poulsen als eerbetoon aan Poul Henningsen’s geniale spel met licht.
PH ontwierp het legendarische drieschermprincipe in de jaren ’20 en werd ook geïntroduceerd met gekleurd glas. Het ontwerp van de messing ophang werd in 1928 geïntroduceerd. De Italiaanse mondgeblazen drielaags glas in klassiek amber nuance benadrukt de uitzonderlijk warme en mooie expressie van de hanger, omdat het glas voor elke hanglamp individueel is ontworpen verschillen de lampen van elkaar. Elke lamp is uniek en een kunstwerk van functionele verlichting.
De warme amber kleur en glans van het bovenste gedeelte van het scherm in combinatie met zandgeblazen matte onderkant zorgt voor een zachte lichtstraling met een ideale diffusie. Als de lamp is uitgeschakeld, dan blijft de lamp een dynamische rol spelen in de omgeving, omdat de glanzende bovenkant van het scherm in de omgeving weerkaatst. De ophang in geborsteld messing is onbehandeld, hierdoor zal het met de tijd een uniek patina vormen, tenzij gepolijst.
Amber gekleurd glas en messing
Eind jaren twintig introduceerde Louis Poulsen en Poul Henningsen voor de eerste keer mondgeblazen gekleurde glazen voor zijn nieuwe klanten. Destijds werd er veel nadruk gelegd op natuurlijke warme kleuren en een markante look van goed vakmanschap. De glazen schermen zijn een voordeel, omdat het licht straalt tussen de schermen door naar boven, beneden en buiten. De lampen creëeren ook een prettige sfeer in uw woning.
De gouden kleuren zijn nu de trend en zijn te vinden in het Scandinavische interieur. Er is vooral focus op gele nuances – van heel lichtgeel tot donker gele nuances. De amber gekleurde schermen passen perfect in de nieuwe trend, waarbij de kleur ongelooflijk mooi is en een warme en rustige uitstraling geeft. De gouden lichtstraling van de amber gekleurde schermen doen vooral denken aan het licht van een kaars –Poul Henningsen was erg goed in het creëeren van sfeervol licht om de menselijke behoeften te voorzien.
De eerste lichtfilosofie – de gedachten achter de iconische PH lampen
Poul Henningsen, de Deense ontwerper, architect, auteur en cultuur bekritiseerder, zag in 1907 voor het eerste keer het elektrische licht. In 1920 had de helft van de Deense huishouden elektrisch licht. Poul Henningsen was niet tevreden met deze licht straling – het licht straalde niet voldoende licht en door het scherm straalde er geen voldoende licht. Poul Henningsen ontwierp daarom een lampenkap, waarvan het licht direct in de woonruimte straalde zonder te verblinden. Hij wijdde het grootste deel van zijn leven aan het veranderen en verfijnen van het fenomeen. “Het lijkt erop dat wij door de nieuwe technieken van de laatste jaren geld hebben bespaard ten koste van de kwaliteit, schoonheid en waarheid van het licht” – Poul Henningsen. “Bedenk hoeveel tijd ze vroeger gebruikten voor een nauwgezet werk, waarbij licht erg belangrijk was. Ze werkten door met het licht van enkel een vlam”.
Volgens Poul Henningsen droomden de techniekers ervan om nachtlicht te veranderen naar daglicht- een droom die volgens Poul Henningsen zowel onartistiek als verkeerd was. De mensheid was niet in staat zonder een ritme van de dag. “Tijdens een winterdag, wanneer de schemering midden op de dag invalt kun je het licht de hele dag laten branden – maar het moet geen tl-buis zijn voor een zomerse dag tot 12:00 uur”. Deze gedachten bracht Poul Henningsen aan het denken voor het ontwerpen van lampen aan de hand van de menselijke behoeften.
Poul Henningsen werd in 1915 geïnspireerd door zijn moeder Agnes Henningsen, die ook auteur was.
Zijn moeder hield ervan om zichzelf in de spiegel te zien. Ze was erg ijdel en vond zichzelf lelijk in het koude licht van de gloeilamp. Ze miste de warme lichtstraling van de petroleumlampen. Hierdoor ontstond er bij Poul Henningsen de wens om nieuwe lampen te ontwerpen. Hij begon met het experimenteren van verschillende lichtbronnen, reflectoren en schermen. Poul Henningsen was er veel mee bezig om beter licht te creëeren.
Poul Henningsen en Louis Poulsen
Poul Henningsen werkte vele jaren aan het ontwerpen van zijn PH-lamp. Zijn eerste bollamp met lamellen ontwierp hij in de jaren twintig. Later ontwierp hij zijn PH straatlantaarn, ook wel bekend als “Slotsholmlamp”. Met veel van zijn designs opende hij een tentoonstelling van modern handwerk in Parijs. Met de schermen van zijn lampen dat de richting en de reflectie van de lichtstralen heel precies verdeelt.
Louis Poulsen was onder de indruk van de ontwerpen van Poul Henningsen. Hij gaf Poul Henningsen de opdracht om tien verschillende lampen te ontwerpen voor zijn tentoonstelling. De lampen werden vertoont onder de naam “Systéme PH” en won vele prijzen in alle zes klassen van verlichting. Sindsdien heeft de samenwerking geleid tot veel geweldige designklassiekers, zoals Poul Henningsen’s
Koglen,
PH Snowball.
Op basis van zijn ervaringen en nieuwe berekeningen van lichtreflecties ontwikkelde Poul Henningsen in de jaren twintig een lamp met drie gebogen schermen. De lamp is ontworpen zodat alle kanten tussen de schermen licht stralen. Op deze manier straalt en reflecteert er veel licht direct uit de lampen. Hij omschreef de schermen van zijn lampen als een schaal, bord en een kopje in de verhoudingen van 4:2:1. Sindsdien heeft Louis Poulsen verschillende honderden PH-lampen gepresenteert. Van kroonluchter tot vloer-, wand-, plafond- en tafellampen. Allemaal ontworpen op hetzelfde eenvoudige systeem van drie schermen.